Trilobit 2018 v Berouně.
Město Beroun mi dost přirostlo k srdci, neboť jsem se po několik let účasťňoval schůzek ohledně Berounského Trilobita, dnes již jenom TRILOBIT 2018. Chci okomentovat letošní ročník, především jeho prezentaci v Plzeňce.
Scéna byla úžasná svým "dvoupatrovým provedení", což za bylo opravdu zajímavým řešení. Moderování pořadu a udílení ceny bylo jako vždy na profesionální úrovni a tomu se nedá nic vytknout.
Mimořádně krásné bylo učinkování žáku ZUŠ V.Talicha, kteří zde v různých "přestávkách" vystupovali. Toto je třeba hodně pochválit a vyzdvihnout. V kuloárech jsem zaslechl i několik negatovních slov,ale ty neberu vážně.Nikdy se nezavděčíte lidem všem.
Níže uvedené informace jsou z tiskové zprávy a fotografie zde uvedené jsou z archivu FITESu.
HLAVNÍ
CENA TRILOBIT 2018 pro dokument Mečiar, do „síně slávy“ vstoupil producent Čestmír
Kopecký. První audiovizuální ceny vyhlásily vítěze
V Berouně, 14. ledna – Český filmový a televizní svaz FITES dnes večer odměnil nejzdařilejší počiny filmové a televizní tvorby za uplynulý rok a předal křišťálové trofeje. První letošní audiovizuální ceny TRILOBIT 2018 jsou uděleny. Nejlepším filmem 31. ročníku ověnčeným HLAVNÍ CENOU TRILOBIT 2018 se stal dokument Mečiar režisérky Terezy Nvotové, o trojici CEN TRILOBIT 2018 se zasloužili tvůrci filmu Všechno bude fajn, Robin Kvapil a Pavel Šplíchal, protagonisté snímku Bába z ledu, Zuzana Kronerová a Pavel Nový, stejně jako autor dokumentu Jak odchází prezident, režisér Pavel Kačírek.
Pocty za celoživotní dílo se dostalo a CENU VLADISLAVA VANČURY převzal televizní a filmový producent Čestmír Kopecký. CENU FERDINANDA VAŇKA za přínos rozvoji občanské společnosti letos získala dvě filmová díla s jejich tvůrci – dokument Co dokáže lež Tomáše Kudrny a Proces: Ruský stát vs. Oleg Sencov režiséra Askolda Kurova a producenta Maxe Tuuly. Jako nejlepší počin podle literární předlohy byl nezávislou odbornou porotou vyhodnocen koprodukční film polské režisérky Agnieszky Holland, Přes kosti mrtvých.
ZVLÁŠTNÍ
CENA POROTY putovala do rukou filmové historičky a teoretičky Kateřiny Svatoňové za
monografii Mezi-obrazy: Mediální praktiky kameramana Jaroslava Kučery
a za výstavu Mezi-obrazy: Archiv kameramana Jaroslava Kučery. O nechvalnou ZCELA ZVLÁŠTNÍ CENU – ZLATÝ CITRÓN 2018 se pak zasloužil moderátor TV Barrandov Jaromír Soukup a konečně dětská porota za nejzdařilejší snímek
označila a CENU DĚTSKÉ POROTY – BEROUNSKÝ MEDVÍDEK 2018 udělila režisérce filmu
Pátá loď, Ivetě Grófové.
Před slavnostním večerem doprovodný program
Ceny TRILOBIT 2018 byly slavnostně vyhlášeny na scéně Kulturního domu Plzeňka v Berouně. Moderátoři Martin Myšička a Vasil Fridrich komponovanému večeru vtiskli zábavnou notu, nejen coby moderátorský tandem, ale také v hereckých rolích investigativních reportérů pátrajících po tajemství kouzelné hůlky, jež je vedla Berounem po stopách s městem spojeného dirigenta Václava Talicha. Součástí večera byl také hudební program v podání žáků berounské ZUŠ Václava Talicha, kteří vystoupili v pěveckých či instrumentálních sestavách, a doprovodná výstava jejich výtvarných prací s hudební tematikou. Atmosféru Trilobitů si ani letos nenechaly ujít významné osobnosti. Ivan Havel tradičně předal CENU FERDINANDA VAŇKA (původně nazývanou CENA VÁCLAVA HAVLA), jednu z cen předala i hejtmanka Středočeského kraje Ing. Jaroslava Pokorná Jermanová, ale také zástupci partnerů a sponzorů. Zúčastnila se celá řada současných filmových tvůrců i loňských oceněných – Bohdan Sláma, Galina Miklínová, Filip Remunda, Vít Klusák, prof. Jaromír Šofr a další.
Slavnostnímu večeru předcházel celodenní doprovodný program v Městském kině Beroun, který nabídl dětem i dospělým převážně projekce letošních filmových favoritů. Pořadateli cen TRILOBIT 2018 jsou Český filmový a televizní svaz FITES, Městské kulturní centrum Beroun a město Beroun. Ceny TRILOBIT 2018 byly ve středočeské metropoli uděleny celkově po osmnácté, potřetí za přítomnosti kamer České televize, která ceremoniál odvysílala od 20.20 hodin na programu ČT art. Další informace jsou dostupné na www.cenytrilobit.cz.
Ceny s uměleckou hodnotou i morálním přesahem
Tradice cen TRILOBIT sahá do 60. let minulého století a jejich posláním je poukázat na televizní a filmová díla s výraznou estetickou, etickou, uměleckou či společenskou hodnotou bez ohledu na komerční úspěch a diváckou sledovanost. Jako první udílené ceny v kalendářním roce tak předznamenávají šance na další filmová ocenění. V 31. ročníku se o prvenství utkalo rekordních 145 snímků hodnocených nezávislou odbornou a dětskou porotou, přičemž finalistům tentokrát vévodila dokumentární tvorba.
HLAVNÍ CENA TRILOBIT 2018
Na absolutní vítězství letos dosáhl dokumentární snímek s politickou a historickou tematikou Mečiar, producentů PubRes, HBO Europe a Negativ. Pod snímkem je podepsána mladá autorka – režisérka a herečka Tereza Nvotová, která do něj poněkud nezvykle, ale o to silněji vnáší autobiografické momenty ze svého dětství. Cenu si do Berouna přijela převzít osobně. „Dokument je varovným portrétem zadržitelného vzestupu politika, který pomocí dosud nevídané míry demagogie, populismu a hluboké víry ve vlastní lži dokázal demokratickou cestou uzurpovat moc, jež se neštítila ani zločinů. Snímek však také připomíná i pro nás mimořádně aktuální recept, jak se takového politika stejnou demokratickou cestou zbavit,“ cituje verdikt odborné poroty její předseda prof. Vladimír Just. A dodává: „Z filmu vyplývá, že politik typu Mečiara nebyl a není jen slovenskou záležitostí, je to obecný typ, jehož mimořádná nebezpečnost i pro nás spočívá ve schopnosti probouzet v lidech pod maskou národovectví ty nejhorší vlastnosti, jako je národní ublíženectví, strach ze všeho cizího, probouzení nenávisti k sousedům, k menšinám národnostním, náboženským a jiným, a to včetně tzv. imigrantů.“
Třikrát CENA TRILOBIT 2018
Za hluboce lidský, dramaturgicky znamenitě vystavěný dokument Jak odchází prezident si jednu z cen TRILOBIT 2018 odnesl dokumentarista a režisér Pavel Kačírek. Snímek sestaven z dosud nezveřejněných záběrů Václava Havla a skupiny jeho poradců je podle poroty i po pětadvaceti letech od oněch událostí svěží a aktuální zprávou o slabosti demokratického systému a je silný v kladení důrazu na Havlovu snahu vracet do politiky „normální lidské chování“. Představitelé hlavních rolí ve filmu Bohdana Slámy Bába z ledu, Zuzana Kronerová a Pavel Nový byli ohodnoceni za silné a opravdové ztvárnění rolí stárnoucího páru a schopnost předat divákovi poselství síly a naděje i v nejkritičtějších okamžicích života. Obdiv sklidili rovněž za svou odvahu vstoupit do zimní Vltavy. Třetího křišťálového Trilobita si odnesli Robin Kvapil a Pavel Šplíchal za režii a scénář anarchistické grotesky z brněnského prostředí s názvem Všechno bude fajn, jež „současným obrazovým jazykem odráží surreálnou absurditu dnešní reality“.
Cena za dlouhodobé dílo
Snad nejvíce skloňovaným se pro 31. ročník cen TRILOBIT 2018 stalo jméno filmového a televizního producenta a dramaturga Čestmíra Kopeckého (* 11. 11. 1952). Dlouholetý producent České televize, tvůrce stojící za televizními cykly Česká soda, Bigbít, Chcete mě? či Šumná města, který se rovněž podílel na celovečerních filmech jako Díky za každé nové ráno, Knoflíkáři, Návrat idiota, Rok ďábla, Nuda v Brně, Karamazovi a řadě dalších, byl do Berouna pozván k převzetí CENY VLADISLAVA VANČURY za dlouhodobý přínos české kinematografii a zároveň se tak zapsal do tzv. „síně slávy“. Porota jej ohodnotila za „dlouhodobou umanutou produkci originálních televizních a filmových děl, která podstatně obohacují obraz české audiovizuální tvorby popřevratových let“.
CENA FERDINADA VAŇKA letos pro dvě díla
Rozhodování poroty nebylo vždy zcela jednoznačné a nakonec přistoupila k udělení dvou CEN FERDINADA VAŇKA. Pro svou trofej si osobně přijel producent estonského původu Max Tuula, jenž se zasloužil o vznik dokumentu Proces: Ruský stát vs. Oleg Sencov. Křišťál převzal také pro svého kolegu, režiséra Askolda Kurova. Snímek s podílem české dramaturgie odkazuje na neprávem vězněného ukrajinského režiséra, který před dvěma lety získal Mimořádnou cenu poroty. Druhou cenu udílenou za přínos rozvoji občanské společnosti získal dokumentarista Tomáš Kudrna za režii snímku Co dokáže lež. Na černobílých záběrech z období ruské okupace roku 1968 autor sugestivně vypovídá o rozdílech mezi minulými a současnými, tedy mediálními formami agrese a postupné okupace mysli nic netušícího obyvatelstva tzv. falešnými zprávami.
CENA JOSEFA ŠKVORECKÉHO za literární předlohu
O svých kvalitách sedmičlennou porotu přesvědčil také poslední celovečerní počin renomované polské režisérky Agnieszky Holland, Přes kosti mrtvých a ocenila jej CENOU JOSEFA ŠKVORECKÉHO za zpracování literární předlohy – mnohovrstevnatého románu Olgy Tokarczuk. Vedle toho porota dále vyzdvihla režijní pojetí, skvělou poetickou kameru, emotivní hudbu i herecké výkony.
„Sladká“ i „kyselá“ ZVLÁŠTNÍ CENA POROTY
ZVLÁŠTNÍ CENU POROTY trochu netradičně obdržela autorka filmových publikací Kateřina Svatoňová za monografii Mezi-obrazy: Mediální praktiky kameramana Jaroslava Kučery a za výstavu Mezi-obrazy: Archiv kameramana Jaroslava Kučery. Zaujala díky své tvořivé a odborně erudované práci s nedávno objevenou pozůstalostí zmíněného kameramana, který spolupracoval s významnými režiséry Věrou Chytilovou, Janem Němcem či Vojtěchem Jasným. Také letos našla svého držitele „nechvalně proslulá“ ZCELA ZVLÁŠTNÍ CENA – ZLATÝ CITRÓN 2018. Následníkem loňského Ministerstva kultury ČR, které si ji vysloužilo za ignorování problému neodborné digitalizace filmů ze Zlatého fondu kinematografie, se stal moderátor TV Barrandov Jaromír Soukup. Porota mu udělila cenu za „neuvěřitelné konferování ‚diskusních‘ pořadů v TV Barrandov, které jsou bizarním koktejlem diletantství a účelového politického aktivismu“.
Cena dětského diváka
Sedmičlenná dětská porota složená z žáků ZUŠ Václava Talicha v Berouně, každoročně udílí „svou“ cenu některému z filmů určených pro dětského diváka či celou rodinu. Porotu letos nejvíce zaujaly dokumenty Theodory Remundové, které ale nakonec byly přehlasovány ve prospěch koprodukčního filmu Pátá loď, nahlížejícího dětským pohledem na svět dospělých a podobu rodinného zázemí. Ke Křišťálovému medvědovi z loňského Berlinale si tak do sbírky trofejí režisérka Iveta Grófová čerstvě přidala také CENU DĚTSKÉ POROTY – BEROUNSKÝ MEDVÍDEK 2018.
CENA TRILOBIT 2018
Jak odchází prezident (producent: Česká televize)
Bába z ledu (producent:
Negativ, koproducenti: Artileria, Why Not Productions a Česká televize)
Všechno bude fajn (producent: První
veřejnoprávní)
CENA VLADISLAVA VANČURY za dlouhodobé nebo celoživotní dílo, jímž tvůrce
přispěl ke kultivovanosti české audiovizuální tvorby a k jejímu mezinárodnímu
věhlasu
Čestmír
Kopecký
CENA FERDINANDA VAŇKA za přínos rozvoji občanské
společnosti
Proces:
Ruský stát vs. Oleg Sencov (producent: OÜ
MARX FILM, koproducent: Česká televize, Message Film)
Co dokáže lež (producent: Česká televize)
CENA
JOSEFA ŠKVORECKÉHO za audiovizuální adaptaci literárního díla
Přes
kosti mrtvých (producent: TOR
Film Production, koproducenti: Heimatfilm, nutprodukce, Chimney a Nutprodukcia)
ZVLÁŠTNÍ CENA POROTY
Kateřina Svatoňová
ZCELA ZVLÁŠTNÍ CENA POROTY – ZLATÝ CITRÓN 2018
Jaromír Soukup
CENA DĚTSKÉ POROTY – BEROUNSKÝ
MEDVÍDEK 2018
Pátá loď (producent: Hulapa film,
Slovensko, koproducenti: Katapult Film, Maďarsko, Rozhlas a televízia Slovenska)